Kanavakuvaukset

 

Armolahjojen merkitys evankelioinnissa. Niki Manninen.

Tässä kanavassa paneudumme siihen mitä Raamattu kertoo meille armolahjoista mitä Pyhä Henki antaa
uskoville. Kuulemme siitä miten Jeesuksen ja apostolien elämässä lahjat toimivat ja keskustelemme
yhdessä niiden tärkeydestä sekä seurakunnassa että mikä osa niillä on evankeliumin eteenpäinviemisessä. Kuulemme samalla myös voimallisista todistuksista ympäri maailmaa miten ihmisiä on pelastunut ja
parantunut armolahjojen kautta. Kanava on suunnattu jokaiselle joka on kyllästynyt todistaa uskostaan
omassa voimassa ja kaipaa kulkea Pyhän Hengen voimassa.

 

Pyhän Hengen toiminta Virossa. Joel Reinaru (huom. kanava vain perjantaina).

Virossa on paljon vähemmän ihmisiä kuin Suomessa. Niistä vielä pienempi joukko kuuluu kirkkoon ja
tutkimusteen mukaan niistä vielä pienempi joukko uskoo Jumalaan, ja niistä vielä vähempää lukee jokapäiväisesti Raamattua… mutta onko ollenkaan niitä ketkä elävät Jeesuksen opetuslapsina kulkemalla niin kuin Jeesus?

 

Miten auttaa ihmisiä tutustumaan Jeesukseen? Pyry Winter ja tiimi (huom. kanava vain lauantaina).

Aamupäivän yhteisessä työskentelyssä katsoimme suurta kuvaa Isän strategiasta. Nyt menemme konkretiaan, sillä meidät on kutsuttu tekemään niitä tekoja joita Isä tekee. Miltä elämäntapa Isän lapsena näyttää sinun elämässäsi maanantaina? Millaisia alustavia askeleita otat kun teet opetuslapsia postmodernina
aikana? Jos sinulla ei ole konkretiaa kanavan jälkeen, olemme epäonnistuneet

 

Rukouksen ja esirukouksen askeleet. Tata Hermunen.                                                                                       

Saatamme usein puhua rukouksesta ja sen tärkeydestä jättäen itse rukoukselle hyvin vähän tilaa. Tämän kanavan tarkoitus on raivata tilaa rukoukselle ja sen harjoittamiselle yhdessä. Käymme yhdessä läpi hedelmällisen rukouksen askeleet, ja sitten… rukoilemme! Kanavan aikana rukoilemme yksin ja ryhmissä, ja harjoittelemme kuuntelemaan Jumalan ääntä rukouksessa.

 

Onko evankeliumimme liian pieni! Markus Nikkanen.

Voisiko suomalaisen kristillisyyden voimattomuudessa olla pohjimmiltaan kyse puutteellisesta  evankeliumin ymmärtämisestä? Kanava haastaa ymmärtämään evankeliumin syvemmin: 1. Evankeliumi on sanoma Jumalan valtakunnan tulemisesta, 2. Pelastus on liittymistä Kristukseen, 3. Armon vastaanottaminen johtaa toimeliaisuuteen ja 4. Raamatullinen usko ilmenee lojaalisuutena.

 

Evankeliointi postmodernina aikana. Tommi Karjalainen.

Kanavassa tarkastellaan postmodernismia selityksenä sille miksi perinteiset evankeliointimuodot eivät enää toimi. Keskeisin väite on, että jos emme ymmärrä muuttunutta aikaamme, emme voi onnistua tämän sukupolven evankelioimisessa. Sisältö jakautuu kolmeen osaan: postmodernin ihmisen ymmärtäminen, arvostaminen ja evankelioiminen.

 

Pienryhmät – avain seurakunnan kasvuun? Petteri Arasalo ja Veera Tillander

Miltä tuntuisi olla osana seurakuntaa, jossa jokainen tulisi kohdatuksi? Miten sekä hengellisesti laadukas
kasvu että kyky vastaanottaa enemmän ihmisiä ja säilyttää heidät yhteydessä, voisi olla mahdollista? Miltä kuulostaisi, jos seurakunnassasi olisi kymmenittäin tai jopa sadoittain johtajia, jotka yhdessä pastorin
ja muiden työntekijöiden kanssa huolehtisivat niin seurakunnan nykyisistä kuin tulevistakin jäsenistä?
Millainen olisi seurakunta, jossa kokoonnuttaisiin yhteisten jumalanpalvelusten lisäksi viikoittain pienemmissä ryhmissä koteihin rukoilemaan, lukemaan Raamattua ja vaihtamaan kuulumisia? Pienryhmien
kautta avautuu monta uutta ovea seurakuntayhteyteen. Hengellisistä asioista kiinnostuneet, hiljattain
uskoon tulleet ja paikkakunnalle muualta muuttaneet ovat tervetulleita tutustumaan seurakuntalaisiin
heidän kodeissaan. Solun järjestäessä grillijuhlan, elokuvaillan, lenkkisaunan, puistopiknikin tai frisbeegolfauksen, mukaan on luontevaa kutsua ystäviä, työkavereita ja naapureita – tai jopa ohikulkijoita, joita
termoskahvin herkullinen tuoksu tai hauskalta näyttävä joukkuepeli houkuttelevat paikalle.
Jeesuksen ja apostolisen ajan seurakunnan käyttämä menetelmä mahdollistaa hyvinvoivan, vetovoimaisen ja dynaamisesti kasvavan seurakunnan. Jeesus valitsi keskittyä maanpäällisen palvelutehtävänsä
aikana pieneen ryhmään ihmisiä. Hän kutsui kaksitoista opetuslasta läheiseen yhteyteen kanssaan ja toistensa kanssa. Tästä pienryhmästä kasvoi ensimmäisen seurakunnan apostoleja ja johtajia, jotka edelleen
toteuttivat Jeesukselta saamaansa mallia seurakunnan kokoontuessa pienemmissä ryhmissä kodeissa.
Aidot, rakkaudelliset ihmissuhteet toimivat henkisen ja hengellisen hyvinvoinnin kasvualustana. Uudet
uskovat vahvistuivat, alkoivat vuorostaan palvelemaan ja evankeliumi lähti leviämään kaikkialle maailmaan. Seurakunta kasvoi laadullisesti ja määrällisesti. ”He ylistivät Jumalaa ja olivat koko kansan suosiossa, ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka pelastuivat.” Apt.2:47
Tampereen Helluntaiseurakunta on toteuttanut solunäkyä parinkymmenen vuoden ajan. Yhdestä nuorten solusta on kasvanut 139 pienryhmää, joissa eri-ikäiset seurakuntalaiset kohtaavat toisiaan ja jakavat
yhteistä uskoa. Näyn toteuttamiseksi on luotu toimivat rakenteet, joilla mahdollistetaan pienryhmien
toimivuus, ryhmäläisten hengellinen kasvu ja johtajien jatkuva tuki. Tavoitteena on olla seurakuntayhteys, johon on helppo tulla mukaan ja jossa voi tuntea olonsa rakastetuksi. Suuren näyn toteuttaminen on
vaatinut muutamia radikaaleja valintoja, mutta sitäkin enemmän pieniä arkisia askeleita…

 

Evankelistan rukouselämä. Antero Laukkanen (pe.) Leena Lehtinen (la.)

Evankelistan vaikuttavuus on suoraan suhteessa hänen salaiseen rukouselämäänsä. Kenenkään julkinen palvelutehtävä ei voi olla suurempi, kuin hänen salainen rukouselämänsä Jumalan kanssa.Tässä kanavassa menemme asian ytimeen: onko meillä rukouselämää vai ei. Tunnistamme hengellisen sydämen sykkeemme ja tulemme taivaallisen sydämen tahdistajan eteen. Rukous on sydämen laji, ei tekninen laji. On parempi olla sydän ilman sanoja, kuin sanoja ilman sydäntä.

 

Seurakunnanistutus 2020 -luvulla. Jana ja Kenno Leier.

Uudet seurakuntayhteisöt = uudet ihmiset? Tarkoittavatko uudet seurakunnat ja jumalanpalvelusyhteisöt automaattisesti uusia ihmisiä? Miten voisimme synnyttää yhteisöjä jotka aidosti tavoittavat ihmisiä evankeliumilla ja tekevät opetuslapsia Jeesukselle? Tulemme jakaamaan monia esimerkkejä ja pyrimme yhdessä löytämään tietä ulos pattitilanteesta, jossa seurakunta elää pääsääntöisesti vain itselleen.